سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سرطان تیروئید وبدخیمی های آن

سرطان تیروئید اغلب عمر بیمار راکاهش نمی دهد و به بافتهای اطراف دست اندازی نمی کند .ولی نیاز به مراقبت و درمان دارد.ندول های بدخیم تحت عنوان سرطان تیروئید شناخته می شوند .اگر چه غده تیروئید در عملکرد

تمام سلولهای بدن نقش دارد اما سرطان آن معمولا کشنده نیستو با تشخیص و درمان به موقع برطرف می شود.این سرطان در افراد بالای چهل سال شایع تر است.

از علل ابتلا به آن نیز می توان به سابقه فامیلی و ژنتیک اشاره کرد. تماس با دوزهای بالای مواد رادیواکتیو واشعه ایکس بخصوص از دوران کودکی از دیگر عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به سرطان تیروئید است.

اما اشعه با دوزهای پایین مثل اشعه ایی که برای تصویر برداری از دندان یا رادیو گرافی قفسه سینه یا ماموگرافی استفاده می شود نقشی در ایجاد سرطان تیروئید ندارد.

تشخیص سرطان تیروئید

سرطان تیروئید رامی توان با نمونه برداری سوزنی از گره ها یا ندولها تشخیص داد .اگر نوع سرطان در پاتولوژی خوش خیم گزارش شود معمولا نیازبه جراحی وجود ندارد .در این موارد پزشک فوق تخصص غدد باید اندازه ندول را با سونوگرافی پیگیری کند تا درصورت افزایش اندازه برای نمونه برداری سوزنی بعدی تصمیم بگیرد.

اگر پاتولوژی بدخیمی را گزارش دهد: باید کل تیروئید را از طریق جراحی خارج کرد .

این جراحی عوارض احتمالی بسیار کمی دارد .ازجمله این عوارض می توان به کم کاری تیروئید و صدمه به تارهای صوتی و تجمع خون در منطقه اشاره کرد.

پس از جراحی: برای بیمار ید رادیواکتیو تجویز می شود تا سلولهای باقیمانده ید را جذب کنند و از بین بروند.

سرطان تیروئید

این سرطان شیوع بالایی ندارد اما در حیطه بیماریهای مربوط به غده تیروئید مهم است . این سرطان در بین خانم ها شایعتر است و در ردیف پنجمین سرطان قرار دارد اما خوشبختانه عامل فوت درصد کمی از بیماران است.این سرطان در 90درصد موارد قابل بهبود است .

سرطان تیروئید شیوع بالایی ندارد ودر نود درصد موارد قابل بهبود استسرطان تیروئید شیوع بالایی ندارد ودر نود درصد موارد قابل بهبود است

علائم ابتلا به  سرطان تیروئید

در مراحل اولیه بیماری هیچ علامت بارز هشدار دهنده ایی ندارد وممکن است در پی بررسی گلو یاعکسبرداری به دلایل بیماریهای دیگر و یا طی روند درمان گواتر شناسایی شود.احساس ناراحتی و درد در گلو و گردن و توده قابل مشاهده در گلو -تغییر حالت و خشن شدن صدا مشکل در بلع و تغییر در اندازه گواتر از علائم هشدار دهنده این بیماری است.

درمان

باتوجه به علائم بالینی بیمار پزشک می تواند بررسیهای اولیه را برای تشخیص احتمال ابتلا به این بیماری در نظر بگیرد و با انجام تصویر برداری می توان به طور دقیق اندازه ومحل تومور راتشخیص داد.همچنین احتمال وجود سلولهای سرطانی در بافت لنفاوی گلو بررسی می شود. نمونه برداری از تومور به پزشک امکان می دهد وضعیت خوش خیم یابدخیم بودن تومور را شناسایی کند. برای تکمیل روند تشخیص نیز ممکن است اسکن از غده تیروئید یا mri ضروری باشد.

آیا می توان از ابتلا به این سرطان پیشگیری کرد؟

در واقع نمی توان راهکار مشخصی برای پیشگیری از ابتلا به این سرطان ارائه داد اما مهمترین توصیه این است که افراد دارای زمینه خطر ابتلا به بیماری به صورت دوره ایی به پزشک متخصص مراجعه کنند.تادر صورت ابتلا بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود.

افرادی که در مراکز هسته ایی زندگی و کار میکنند باید به تمهیدات اورژانسی در صورت بروز حوادثی مانند نشت رادیو اکتیو یاتماس با ضایعات آن دقت کنند. یکی از این تمهیدات استفاده از دارویی به نام پتاسیم ید است که مانع تاثیر ید رادیواکتیو برغده تیروئید می شود. البته چنین اقداماتی توسط پزشکان متخصص انجام میگیرد و باید در صورت مشکوک بودن به عوامل خطر با آنها مشورت کرد.