سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نقش هوش هیجانی در پرورش کودک

هوش هیجانی در پرورش کودک برخلاف هوش  اکتسابی بوده و تا آخر عمر قابل پرورش است .هوش به عنوان یکی از عوامل مهم در یادگیری و سازش انسان با محیط همواره مورد توجه روانشناسان تعلیم و تربیت بوده است .در دیدگاه گذشتگان هوش را نوعی توانایی کلی ذهن می دانستند که بیشتر به تفکر انتزاعی و توانایی شناختی افراد مربوط می شد و به نام IQ شناخته می شد و تا 15 سالگی قابل پرورش است .

ولی در سال های گذشته با پیوند زدن هوش و هیجانات مفهوم جدیدی از هوش مطرح شد که به عنوان هوش هیجانی یا EQ شناخته شد و توجه زیادی را به خود جلب کرد .هوش هیجانی به معنی آگاهی از احساسات فرزندان و توانایی همدلی کردن با آنها و آرام ساختن و راهنمایی کردن آنهاست . که اکتسابی بوده وتا آخر عمر قابل پرورش است .و بسیار با اهمیت تر از ضریب هوشی است .

نقش هوش هیجانی در پرورش کودکنقش هوش هیجانی در پرورش کودک

فواید بازی های هدفمند در پرورش هوش هیجانی در پرورش کودک

 از نظر روانشناسی بازی یکی از بسترهای مناسب جهت یادگیری مهارت های زندگی در کودک می باشد .از این رو با طراحی بازی هایی که به پرورش هوش هیجانی در پرورش کودک کمک می کند می توانید به نتایج قابل توجهی در پرورش هوش هیجانی کودک خود دست یابید .که تاثیرات شگرف آن در زندگی آینده کودکان در انواع حیطه های خانوادگی – اجتماعی – شغلی و تحصیلی و فردی قابل مشاهده خواهد بود .

-ابراز وجود  : توانایی ابراز احساسات و باورهای کودک و دفاع به حق از خود .

-عزت نفس :توانایی اگاهی از ادراک خود و پذیرش خود و احترام به خود.

-خلاقیت :توانایی ایجاد راهی تازه یا پیمودن راه طی شده قبلی به روش جدید و نوین.

-همدلی:توانایی اگاهی و درک احساسات دیگران و ارزش دادن به آنها

-استقلال :توانایی هدایت افکار و اعمال خود

مسئولیت پذیری اجتماعی :توانایی ابراز خود به عنوان یک فرد دارای حس همکاری و سازنده در یک گروه

-روابط بین فردی :توانایی ایجاد و حفظ روابط عاطفی -صمیمیت -و محبت کردن و محبت گرفتن.

-واقع گرایی :توانایی هماهنگی بین چیزی که بطور هیجانی تجربه کرده با چیزی که در واقعیت وجود دارد.

-انعطاف پذیری :توانایی سازگاری با انواع افکار -رفتار و تغییرات محیطی

-حل مسئله :توانایی خلق راه حل های موثر در افراد

-تحمل فشار روانی :توانایی مقاومت در برابر شرایط سخت وهیجان های شدید .

-خوش بینی :توانایی تقویت نگرش مثبت در فرد حتی در صورت بروز ناراحتی و بدبختی و احساسات منفی.

-کنترل تکانه : توانایی مقاومت در برابر یک محرک آزار دهنده

-شادمانی :توانایی تقویت احساسات مثبت و خوب و لذت بردن از خود و دیگران .

بازی نقاشی با چشمان بسته برای پرورش هوش هیجانیبازی نقاشی با چشمان بسته برای پرورش هوش هیجانی

بازی جهت تقویت خلاقیت کودک (مناسب سن 4تا6)

بازی نقاشی کشیدن با چشم بسته

اهداف بازی : پرورش خلاقیت – روابط بین فردی – مسئولیت پذیری اجتماعی – همدلی -خوش بینی -شادمانی – عزت نفس -استقلال – واقع گرایی -حل مسئله -کنترل تکانه -تحمل فشار روانی -افزایش تمرکز و توجه.

نحوه اجرای بازی

کودکان را به دو گروه 3تا5 نفری تقسیم کنید و به آنها بگویید قرار است با کمک همدیگر و با چشم های بسته نقاشی بکشند .قبل از شروع اعضای هر گروه باید در مورد اینکه چه چیزی می خواهند بکشند با هم به توافق برسند . بعد از توافق در مورد موضوع نقاشی هر یک از اعضای گروه مشخص می کند که چه قسمتی را می کشند .مثلا اگر قرار است جنگل بکشند یک نفر مسئول کشیدن درخت و دیگری مسئول کشیدن گل ها بوده و نفر سوم پرنده و نفر چهارم حیوانات را نقاشی می کند .

چشم تمام بچه ها را ببندید تا کشیدن نقاشی را شروع کنند .و مربی یا والدین نباید هیچگونه راهنمایی برای بهتر شدن نقاشی گروه ها به انها بدهد .بطور کلی تا وقتی بچه ها مشغول نقاشی هستند نباید باز خوردی از طرف والدین دریافت کنند .هر کس نقاشی را تمام کرد با صدای بلند می گوید من تمام کردم اما اجازه ندارد چشم بند خود را باز کند .بعد از اینکه کودکان نقاشی خود وسایر دوستانشان را دیدند از کودکان بخواهید که ابتدابه رفع ایرادهای نقاشی گروه خود بپردازند .بدین صورت که یکی از اعضای گروه نقاشی هم گروهی اش را زیباتر سازد

اسم افراد گروه را در ذیل تصویر بنویسید و نقاشی را به گروه دیگر نشان دهید .در مرحله بعد گروه باید نقاشی گروه دیگر را زیباتر کند و در انتها گروهی که بتواند نقاشی گروه دیگر را زیباتر تکمیل کند برنده است .برای اجرای بازی در منزل می توانید فقط یک گروه داشته باشید که شامل بچه ها و پدر مادر می شود .و همه با هم با چشم بسته نقاشی بکشند سپس با چشم باز ایرادهای نقاشی یکدیگر را برطرف کنند .

انجام این باریها به تقویت هوش هیجانی در پرورش کودک می پردازد .