سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نشانه های بیماری آب سیاه چشم چیست ؟

آب سیاه یاگلوکوم بیماری چشمی است که در آن بیمار دیدکناری خود راازدست میدهد .درحالی که دید مرکزی دارد .وفقط در دید کناری مشکل دارد .ولی اگر به موقع درمان نشود ممکن است موجب کوری دائمی فرد گردد.دکتربامعاینه چشم شما میتواند به این موضوع پی ببرد که شما دراستانه ابتلا به آب سیاه هستیدیاخیر .

البته همیشه فشارچشم به اب سیاه منجرنمیشود وعوامل دیگری نیز باید فراهم باشدتاشمابه اب سیاه دچارشوید.آب سیاه باعث اسیب به عصب بینایی فرد میشود.آب سیاه دربیشترموارد بدون علائم است. وفقط بامعاینه چشم پزشکی قابل تشخیص است .این بیماری ناشی ازفشارچشم ودرمواردی بادرد وتغییر دیدفرد وحالت تهوع همراه است .

چه موقع فشارچشم بوجود می اید

درقسمت جلوی چشم فضایی وجود دارد که به ان اتاق قدامی میگویند.ویک مایع همیشه به آن وارد واز آن خارج میشود که وظیفه این مایع تغذیه بافتهای مجاور است .به محلی که این مایع دراتاق قدامی از آن خارج میشود زاویه گفته میشود.وقتی این مایع خارج میشود حرکت آن کند است.

وبه کندی خارج میشود واین باعث بالارفتن فشارچشم میشود .درواقع تجمع این مایع در زاویه باعث میشود که ما دیدی از زاویه نداشته باشیم.ودرواقع دید کناری مابه مرور ازبین میرود.ودرنهایت باعث اسیب عصب بینایی میشود.

دراین بیماری دیدفرد درمرکزخوب است وفقط اشیایی راکه بایدازگوشه ببیند درست نمی بیند .درمان نشدن این بیماری باعث میشود فرد دیدمرکزی راهم ازدست بدهد.واگرفرد درمان هم بکند دیدکامل رابدست نمی اورد.

وفقط جلوی از دست رفتن باقی دیدفرد گرفته میشود.به بیان دیگر ان قسمت ازچشم که باآب سیاه بینایی خود را از دست میدهد دیگرقابل درمان نیست.بسته به فشاری که به چشم وارد میشود. ومیزان تحملی که عصب بینایی فرد دارد فشارچشم میتواند به چشم اسیب وارد کند .

مثلا درفردی با یک فشارچشم فرد ممکن است به اب سیاه مبتلا شود.ولی درفردی بافشارچشم بیشتر اب سیاه اتفاق نیفتد واین به دلیل تفاوت تحمل عصب بینایی افراداست.

آیا آب سیاه قابل درمان است

همانطور که دربالا اشاره شد درمان کاملی که چشم دید کامل رابدست اورد برای بیماری اب سیاه وجود ندارد.ودرواقع فقط جلو پیشرفت بیماری گرفته میشود..ولی اگربه موقع تشخیص داده شود بیشتر احتمال علاج ان وجود دارد. وحتی شایدبتوان با دارو ان رادرمان کرد .

در درمان اب سیاه داروها چه کمکی میکنن

این داروها کمک میکنند که مایع داخل چشم کمترشود وزودتر تخلیه شود. واگر با دارو درمان نشد نیازبه عمل جراحی چشم است.

درمان جراحی بالیزر

اگر دارو درمانی جواب نداد دکتر از روش جراحی بالیزر استفاده میکند .دراین جراحی یک راه خروج جدید مایع ایجادمیکنند.پس از انجام این عمل نیاز به مراقبت شدیداز چشم است تاعفونت نکند یاملتهب نشودوبیمارباید این داروها رابه موقع وسرساعت مصرف کندتاموثر واقع شوند.

آب سیاه بیماری است که در آن فرددیدکناری خود را ازدست می دهدآب سیاه بیماری است که در آن فرددیدکناری خود را ازدست می دهد

آیابیمارانی که قبلا عمل آب مروارید انجام داده اند می توانند این عمل راباموفقیت سپری کنند؟

بایدبگوییم که احتمال موفقیت این عمل درافرادی که قبلامشکل اب مروارید داشته اند کمتر است .حتی پس از این عمل ممکن است شخصی که به اب سیاه مبتلا بوده به اب مروارید نیز مبتلا شودکه این از عوارض احتمالی این عمل است.

چه کسانی به آب سیاه مبتلا میشوند

باافزایش سن احتمال ابتلا به اب سیاه بیشترمیشود. ولی حتی بعضی کودکان بااین بیماری بدنیا می ایند.این بیماری نیز میتواند ارثی باشد .بیماریهایی مثل فشارخون ودیابت. وضربه به سر وچشم نیز میتواند احتمال ابتلا به این بیماری راافزایش دهند.

مراقبت ازچشم درطب سنتی

چشم دراثرسرماخوردگی وزکام متورم میشود که چای تازه دم برای شستشوی ان مفیداست.وگاهی براثرتابش افتاب قرمزمیشود که بایدویتامین آوب مصرف شود .این ویتامینها در زردالو و اب هویج و تمام سبزیها مثل جعفری واسفناج وشاهی وجود دارد.تخم کاهوی جوشانده برای شستشوی چشم وجعفری برای ورم چشم و سیب درختی برای ضمادروی چشم به کار میرود.